31 oktober 2009


ur FOTGÄNGARE
av  Emira Velic Sundkvist

Det gör mig glad att se alla dricka
Ur världens renaste källa

De olika
Klasser
Nationaliteter.
Raser.

Där alla är var och en men som en människa lika
Och står varandra väldigt, väldigt nära.
Det gör mig glad detta gemensamma fikat

Det gör mig glad när den friska luften trängs djupt i mitt bröst
Då slipper jag bära alla tunga bördor
och jag känner glädje och jag känner tröst

Det gör mig glad när natten sätter ned sina mörka gardiner
med guldaktiga stjärnorna på. Och att krama min nalle björn
innan jag somnar. Det känns skönt. Det känns bra.

Det gör mig glad när även regn gråter i sina egna tårar och
åska.  Då även jag min lilla sol tillåter och känner mig vacker
som en porslin docka

Det gör mig glad att samla in alla och allas gråt pärlor och
att skapa en ny källa när den andra blir urdrucken. Då kan
jag igen uttrycka mig för både eleven och fröken.

(ur "Fotgängare", Hamlets förlag 2009)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar